مدیران برتر

آموزش راهکارهایی برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق

مدیران برتر

آموزش راهکارهایی برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق

مدیران برتر

علی ربیع پور هستم دانشجوی رشته مدیریت.
هدفم از ایجاد این وبلاگ ترویج مطالبی در راستای رشته خودم برای کمک به دانشجویان و مدیران آینده،امیدوارم مورد استفاده مفید واقع شود.و تشکر میکنم از استاد خوبم یکی از بهترین مدیران موفق ایران،دکتر فرزاد امیر متخصص مذاکرات و قرادادهای تجاری،بابت تمام زحمات دلسوزانه ای که برای ما دانشجویان کشیدند.

بایگانی

تشویق کارمندانتان با داشتن محیط کار شاداب و خلاق

يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۵:۲۹ ب.ظ

  


شما برای تشویق کارمندانتان به سخت تر و سریع تر کار کردن سه راه دارید:


آنها را تهدید کنید.

به پایشان پول بریزید.

کارشان را برایشان لذت بخش کنید.


امروز دیگر تهدید کارمندان به سخت کار کردن جواب نمی‌دهد. افزایش بی حساب و کتاب حقوق (حتی اگر پول از پارویتان بالا میرود!) هم تاثیری صرفا کوتاه مدت دارد. در نتیجه فقط و فقط گزینه شماره سه. ایجاد محیطی شاداب و سرزنده تاثیری غیر قابل انکار دارد که بارها خودش را ثابت کرده است. قبل از اینکه شرکت هایی مثل گوگل شروع به ترویج شادابی در محیط کار کنند، دو کلمه “کار” و “شادابی” حتی در یک جمله هم کنار هم قرار نمی‌گرفتند. امروز در کشورهای مدرن، نسل جدیدی که وارد بازار کار شده نیاز و انتظاری را از محیط کارش دارد که کارفرماها را با چالش جدیدی روبرو کرده.


تصور کنید:

سازمانی را تصور کنید که در آن آدمها عاشق محل کارشان هستند. تمام روز آرام و راحت و بدون استرس کار می کنند و همین امر باعث بهره وری و کارآیی بیشتر آنها هم می شود. چطور چنین چیزی ممکن است؟ با این چند روش استرس را از محیط کارتان دور کنید. وقتی شما در آرامش کار کنید مغزتان میزان بیشتری اکسیژن و اندورفین تولید کرده و خون بهتر در رگ های مغزتان به حرکت در می آید، که همین امر باعث می شود شما بهتر و خلاقانه تر فکر کنید. خنده آدمها را به هم نزدیکتر می کند. آدمها با کارکنانی که شاد و سرزنده هستند احساس نزدیکی بیشتری می کنند، دوست دارند بیشتر سر کار مانده و در نتیجه میزان کار، فعالیت و خلاقیت آنها و به همان میزان سود شرکت هم بالا می رود.


خودتان را بسنجید:

آیا معمولا کارکنان را در حال لبخند زدن و یا خندیدن می بینید؟


وقتی اتفاق جالب و خنده داری می افتد، کارکنان می ایستند تا از آن لذت ببرند؟


آیا شرکت شما حداقل یک بار در ماه برنامه های تفریحی دارد؟


آیا امکاناتی (مثل انواع بازی) در محیط کار وجود دارد که کارکنان در زمان استراحت استفاده کنند؟


آیا مدیران سازمان معمولا صورتی خندان و رویکردی خوشبینانه به مسائل دارند؟


اگر پاسخ شما به حتی دو مورد از این موارد هم منفی ست، محیط کاری شما محیطی ناراحت و جدی بوده که بدون اینکه خبر داشته باشید در حال ایجاد تاثیرات منفی بر روی سازمان است.

و اما یازده راه پیشنهادی ما:

این باور که حرفه ای بودن معادل جدی بودن است را دور بریزید. طنز و شوخی رو وارد محیط کارتان کنید.


مرز بین شوخی و توهین را در محیط کار مشخص کنید تا کارکنان از خطوط قرمز یکدیگر رد نشوند.


کارکنان را دور هم جمع کنید و از آنها درباره راهکارهایی که برای شاداب شدن محیط کارشان می تواند وجود داشته باشد مشورت بگیرید.

شوخی و خنده را به جلسات خودتان راه بدهید. با خودتان وسائل بی ربط (مثل توپ) به اتاق کنفرانس ببرید و جلسه را با یک لطیفه شروع کنید.

خبرنامه طنز درست کنید و یا روی بورد شرکت لطیفه های بامزه بنویسید.


اجازه بدهید مشتری هایتان بدانند که محیط کاری شما چقدر شاداب است. مثلا برنامه های شاد برایشان تدارک ببینید و یا مطالب و عکس های بامزه برایشان بفرستید. شاد بودن روابط شما و مشتری را محکم تر می کند.


ساعتی را در طول ساعات اداری به اسم “ساعت خوشی” اختصاص بدهید. طی این ساعت کارکنان می توانند خاطرات قشنگ و داستان های خوب تعریف کنند و ساعتی لذتبخش را کنار هم سپری کنند.


وقتی اتفاق بامزه ای می افتد کار را متوقف کنید، بخندید و برای دیگران هم تعریف کنید. اجازه ندهید نیم کره چپ مغزتان خیلی روی محیط کارتان غالب شود!


محیط کارتان را با وسائل شاد و جذاب پر کنید. اینکار از میزان جدیت محیط کار کاسته و ذهن را بازتر و خلاق تر می کند.


کارمندان را تشویق کنید که در پایان ساعت اداری مسائل کاری را در شرکت جا گذاشته، یا به اصطلاح باز خود را زمین بگذارند و بعد به خانه برگردند. فشار کار نباید روی روابط او با خانواده اش تاثیر منفی بگذارد.


کارمندان را تشویق کنید که به سبک خودشان شادی را به محل کار بیاورند. مثلا یک متخصص بیهوشی در ایالت میشیگان همیشه قبل از عمل جراحی برای بیمارها آواز می خواند تا ذهن بیمار برای انجام عمل آرام تر شود. این متخصص بواسطه همین کار ساده شهرت کسب کرده و خیلی ها تقاضا دادند که برای عمل جراحی شان توسط او بیهوش شوند.


یادتان باشد که این کارکنان شرکت هستند که شادابی را وارد محیط کار می کنند و نه مدیران. وظیفه مدیر آنست که راه شادابی را به محیط کار باز کرده و آن را مدیریت کند.


کلام آخر

بهترین مثال برای این مطلب همان شرکت گوگل است. شرکتی که همه ما حداقل یکبار عکس ها و ویدئوهای کارکنانش را در محیط کار دیده ایم و احتمالا هم حسرت خورده ایم! گوگل از هیچ کاری برای ایجاد نشاط در محیط کار دریغ نمی کند و نتیجه کارش را هم همه ما دیده ایم. بجای آنکه درباره موفقیت کاری گوگل صحبت کنیم اجازه بدهید خیلی کوتاه درباره نظر کارکنان آن درباره این شرکت حرف بزنیم. در یک وبسایت نظرسنجی معتبر، از ۱۹۰۰ نظری که توسط این کارکنان داده شده، گوگل از مجموع پنج ستاره، ۴٫۱ ستاره گرفته و “لری پیج” مدیرعامل شرکت با ۹۵% محبوبیت در بین کارمندانش آمار کم سابقه ای را از خود بجا گذاشته است.


دنیای ما روز به روز در حال پیشرفت است و مدام راهکارهای پیشرفت کاری در حال تغییر و تحول هستند. روش هایی که تا دیروز مدیران با آن مبارزه می کردند، امروز تاثیر مثبت شان در روند کار بطور علمی ثابت شده است. امروز علم به ما می گوید اگر به فکر موفقیت و سودآوری هرچه بیشتر سازمان خود هستیم، چاره نداریم که از بار جدیت سازمان و محیط آن بکاهیم و کارمندان را به هرچه شادتر بودن تشویق کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی